• Novinky

• Exkurzia do Budapešti so žiakmi 5. ročníka

19. 6. 2023

V piatok 16. júna 2023 sme sa spolu s pani učiteľkami a so žiakmi 5.A, 5.B a 5.C triedy vybrali na koncoročný výlet do zahraničia. Namierené sme mali do hlavného mesta Maďarska Budapešti, ktoré sa pre jeho skvostnú architektúru a významné pamiatky zvykne nazývať aj "Paríž strednej Európy". My sme sa vybrali po stopách najvýznamnejších pamätihodností mesta a navštívili sme aj slávnu budapeštiansku ZOO..

Ráno sme autobusom vyrazili z Nitry, pokračovali cez Štúrovo a Ostrihom, kde sme po Moste Márie Valérie prekročili slovensko-maďarskú hranicu a smerovali ďalej na juh na Budapešť. Cestou sme sa mali možnosť dozvedieť čo to zaujímavého aj o Ostrihome, ktorý bol už pred 1000 rokmi významným kráľovským sídlom prvých uhorských kráľov a zároveň po celý stredovek aj sídlom ostrihomských arcibiskupov, ktorí boli najvýznamnejšími cirkevnými hodnostármi v krajine..

Po príchode do Budapešti v doobedňajších hodinách naše kroky viedli najprv na Budínsky hrad, ďalšieho významného sídla uhorských kráľov. Tu sme si so žiakmi pozreli vonkajšie priestory, budovy, hradné nádvoria, odfotili sa pri fontáne so súsoším kráľa Mateja Korvína na poľovačke.. Vychutnali sme si a odfotil sa aj pri krásnych panoramatických výhľadoch na druhú stranu Dunaja - Pešť. Tejto časti mesta dominuje slávna budova maďarského parlamentu - najväčšia v Maďarsku a jedna z najväščších v strednej Európe, ale aj Dóm sv. Štefana - najväčší rímskokatolícky chrám v Budapešti s 96 m vysokou kupolou s vyhliadkou na celé mesto. Zasvätený je prvému uhorskému kráľovi a zakladateľovi Uhorského kráľovstva Štefanovi I. Svätému.. Z Budísnkeho hradu sme sa presunuli k Prezidentskému palácu, kde sme mali možnosť vidieť o 12.00 h aj výmenu čestnej stráže.. Odtiaľ sme pokračovali až k Matyášovmu kostolu, skvostu gotickej stredovekej architektúry, ktorý je pomenovaný už po spomínanom významnom uhorskom kráľovi Matejovi Korvínovi.. Tu sa nachádza aj jazdecká socha Svätého Štefana a v pozadí sa nachádza známa Rybárska bašta - "pevnosť s vežičkami".. Tu sme si dali krátky rozchod a prestávku, po ktorej sme pokračovali späť k nášmu autobusu, ktorý nás zaviezol o 10 km ďalej, na druhú stranu Dunaja do Pešti, kde nás čakala návšteva jednej z najstarších ZOO na svete s takmer 150 ročnou tradíciou, jedinečnou architektúrou a atrakciami pre deti i dospelých..

Po príchode do ZOO sme si najprv dali čas na teplý obedík a návštevu obchodu so suvenírmi. Následne nás čakala spoločná prehliadka jednotlivými časťami ZOO. Videli sme malé tučniaky, ľadového medveďa, dravce i spevavce, v pavilóne primátov sme sa zastavili pri gorilách a orangutanoch a ďalej sme pokračovali do Pavilónu fosílií (skamenelín) a prehistorických zvierat, kde sme si mohli pozrieť ako vyzerali napr. kostry veľkých dinosaurov, či šabľozubý tiger.. Následne sme pokračovali popri voľných výbehoch ázijských a afrických zvierat a tak sme mali možnosť nazrieť aspoň na chvíľu do života levov, hrocha afrického, slona indického, antilop, plameniakov, pozrieť si ťavy dvojhrbé, ale aj ďalšie šelmy ako tigre bengálske, či leopardy škvrnité a mnohé iné..

Po návšteve ZOO nás čakala ešte spoločná zážitková jazda najstaršou linkou metra do centra mesta na Deákovo námestie. Odtiaľto sme pokračovali najstaršími a najkrajšími módnymi uličkami Budapešti - Fashion street so svetoznámymi značkami na Vörösmartyho námestie - ukázali sme si slávne a výchyrné cukrárne a kaviarne ako Dom Gerbeaud, Cukráreň Szamos Gourmet a z vnútra sme si prezreli aj slávnu a originálnu Hard Rock Café.. Na záver našej piatkovej exkurzie nás čakala ešte večera vo vytúženom McDonald's a po bohatom celodennom programe cesta domov už vysvietenou večernou Budapešťou..

PhDr. Laura Pokoraczká, Mgr. Slávka Varcholová, Mgr. Dominika Pechová, Mgr. Veronika Štrbíková a Mgr. Martin Bogyo

• Exkurzia - hospodársky dvor Malanta 3.B

19. 6. 2023

Žiaci 3.B triedy dnes navštívili hospodársky dvor na Malante, kde strávili pekné, poučné a zábavné dopoludnie. Mohli si prezrieť zblízka poľnohospodárske stroje, dozvedeli sa ako pracujú a na čo sa používajú. Videli plodiny, ktoré sa na farme pestujú, naučili sa rozoznávať jednotlivé rastliny aj zrná poľnohospodárskych plodín. Pán Imrišek, majiteľ farmy, im porozprával o moderných ekologických postupoch obrábania pôdy a pestovania rastlín. Dozvedeli sa ako poľnohospodári zdokonaľujú svoju prácu, aby bola čo najšetrnejšia k prírode a myslia aj na včely vysádzaním lúčnych porastov s medonosnými rastlinami. Veľkým zážitkom bolo to, že mohli ísť dovnútra sila, v ktorom sa uskladňuje obilie. Videli zariadenie, pomocou ktorého sa v tomto priestore udržuje primeraná teplota aj mechanizmus, ktorým sa dostáva zrno zo sila von.

V ďalšej časti dvora nás čakali zvieratká. Deti mali veľkú radosť, keď k nim pribehli kozičky, ktoré mohli hladkať a kŕmiť. Mohli pozorovať ovce aj hydinu a pohrať sa so zajačikmi.

Týmto zážitkovým učením si utvrdili vedomosti, ktoré majú z hodín prírodovedy a naučili sa veľa nových a zaujímavých vecí.

Potom ich čakali hry a zábava. Povozili sa na štvorkolkách, skákali na trampolíne, hrali ping pong. Oddychový čas trávili aj so zvieratkami a hrami v prírode.

Ďakujeme pánovi Imrišekovi a pani Imriškovej za to, že umožnili deťom stráviť takýto príjemný aj poučný deň.

Tr.uč. A.Jacková

• Žiacky parlament v NR SR

19. 6. 2023

Na 19.6.2023 sme sa ako žiacky parlament tešili už od marca. Mali sme dohodnutú exkurziu do budovy NR SR v Bratislave.
              Naša exkurzia začala na Bratislavskom hrade 🏰, kde sme sa posilnili jedlom a pozreli sme si krásny  výhľad na rieku Dunaj 🏞️

O 10:00 sme sa presunuli do budovy NR SR. Najprv sme prešli bezpečnostnou kontrolou a potom to prišlo. Prezreli  sme si priestory budovy a spoznali sme históriu vzniku parlamentu od čias Ľudovíta Štúra až po dnešné moderné obdobie.
              Naši žiaci boli pochválení za vzorné správanie a za svoje poznatky o fungovaní NR SR.
              Ďakujem za dnešný deň a teším sa na ďalšie spoločné zážitky, ktoré nás čakajú ☺️

Ďakujem aj mojim dvom kolegyniam za pomoc a skvelú spoluprácu pri organizovaní exkurzie.

p.uč. Štrbíková, p.uč. Kunovičová a p.uč. Lahučká a žiacky parlament

• BOTANICKÁ ZÁHRADA

Voda je základom života.

Na hodinách prírodovedy sme sa učili o rastlinách a živočíkoch vodného spoločenstva. Predstavitelia vodného spoločenstva žijú vo vzájomných vzťahoch. Každý člen je dôležitý a má význam pre ostatných.Ak vyhynie určitý druh rastlín, môžu vyhynúť aj živočíchy, ktoré sa živialen ním.
              Z rastlín a živočíchov vodného spoločenstva sme videli vŕbu bielu, jelšu lepkavú, lekno biele, trsť obyčajnú,rôzne druhy rýb (chýbal Luky a Adamko, aby nás vzdelávali), kačicu divú aj vážky.
              Žiakov najviac zaujal lesík z bambusov, kde sa dalo ukryť.

Bonusom  pre nás bolo rozkvitnuté ROZÁRIUM, kde sa šírila omamná vôňa ruží.

p.uč. Zajačková, Švecová

• Exkurzia Budapešť 6. A a 6. B

19. 6. 2023

Dňa 15.6.2023 sa konala exkurzia do Budapešti so žiakmi 6. A a 6. B. Počas celého dňa sme išli po stopách  významných pamätihodností Budapešti. Žiaci obdivovali krásne skvosty tohto historického mesta a mali možnosť vidieť:

Deákovo námestie s najväčším evanjelickým chrámom v Maďarsku, Fashion street, Vörösmartyho námestie, Dom Gerbeaud, Cukráreň Szamos, Hard Rock Café a najkrajšie uličky Budapešti so svetoznámymi značkami obchodov reštaurácií, kaviarní a spoločností. Nasledovala pešia prehliadka mesta k brehu Dunaja s výhľadmi na Gellért hegy, pevnosť Citadella, Budínsky hrad a iné. Navštívili sme aj Baziliku sv. Štefana, videli sme aj námestie s jazdeckou sochou kráľa Štefana I. Svätého, Mátyásov chrám a Rybársku baštu. Nasledovala návšteva ZOO, kde si to deti naozaj vychutnali. Pozreli sme si aj hrad Budín a na záver nás čakala  cesta domov vysvietenou večernou Budapešťou a disco v autobuse 😊. Ďakujeme pani učiteľke Pokoraczkej za zorganizovanie nádhernej exkurzie. Odnášame si nové poznatky a veľa krásnych zážitkov a spomienok. 🤩😊

PhDr. Pokoraczká, Mgr. Šimková, PhD., Ing. Kozmanová, Mgr. Košútová, Mgr. Bogyo

• Olympijský deň

19. 6. 2023

Dňa 16.6. 2023 sa na futbalovom štadióne v Nitre organizovalo športové podujatie pod názvom Olympijský deň, vyhlasované Medzinárodným olympijským výborom. Okrem mnohých športových atrakcii či edukačných stánkov Slovenského olympijského a športového výboru, vojenského športového centra a známych osobností sa konali aj bežecké preteky na 500 a 800 m.

Našu školu reprezentovalo viacero žiakov, ktorí dosiahli krásne výsledky. Miška Šafáriková získala zlatú medailu v kategórii starších žiačok a Stelka Griesbachová bronzovú medailu. Výborné 5. miesto získala aj Ninka Sklenková. Z mladších žiačok sa najviac darilo Stelke Jankovičovej, ktorá si vybojovala striebornú medailu. V tej istej kategórii 4. miesto získala Kristínka Kompasová. Výborný výkon podala aj Linda Stará, ale bohužiaľ technická chyba na trati ju stála 2. miesto.

Olympijská atmosféra pohltila aj žiakov, ktorí pôvodne šli ako dívaci ale nakoniec sa zapojili do behov a podali medzi atlétmi sympatické výkony.

Pružinský, Káčer.

• Gril, slnko, párty, klub, relax :-)

18. 6. 2023

V piatok 16. 6. 2023 sme si s ôsmakmi užili krásny deň plný pohody, hudby, chutného opečeného jedla, športu a priateľstiev. Do rytmu nám hrala DJ Kamilka, za čo jej ďakujeme a obdivujeme, že zvládla hrať volejbal aj mixovať hudbu.:-) Ako sa spieva v pesničke od Ega Roberta Buriana:

"Toto je hudba, tak toto je mier

Toto je pohoda, tak to-tomu ver

Toto je hudba, tak toto je mier

Toto je leto jak má byť tomu ver."

Tešíme sa, že môžeme spolu tráviť čas nielen pri učení, ale aj spoločných hrách, jedle a rozhovoroch.

Mgr. Sviteková, Mgr. Homzová, Mgr. Spačková

• Odovzdávanie cien za Englishstar

18. 6. 2023

Dňa 14.6.2023 naši šikovní angličtinári,ktorí dosiahli v súťaži Englishstar 100%nú úspešnosť obdržali svoje diplomy a zaslúženú odmenu.
              Ďakujeme za Váš záujem o anglický jazyk a tešíme sa na ďalší ročník súťaže v novom školskom roku :-)

Žiaľ, nie všetky deti sú na fotkách,nakoľlko buď boli na plaveckom výcviku alebo neboli v škole. Ale svoje ceny dostali.

p.uč. Štrbíková

• Fyzika v dielničke UKF

16. 6. 2023

Žiaci 9.A sa počas hodiny fyziky zúčastnili praktickej prednášky doc. PaedDr. G. Bánesza, ktorý predviedol žiakom modely strojov ako napr. sústruh, fréza a ukázal aj laserové vypaľovanie. Žiaci si prakticky mohli vyskúšať vyrezávanie do preglejky a vidieť cez ochranné okuliare priame vypaľovanie laserom. Ďakujeme za možnosť spolupráce s UKF a veríme, že žiakom bola takáto hodina prínosom pre ich budúce povolania.

Mgr. Macáková, Mgr. Darnadiová

• II.A na návšteve u včelára

14. 6. 2023

II.A trieda sa zúčastnila milej a náučnej exkurzie u pána včelára  Kotrusza, spod Zobora.Z hodín prvouky už deti veľa vedeli o živote včiel, ale pán včelár obohatil ich poznatky, naozaj nevšednými zaujímavosťami.Napr. že jedna včela pozbiera za svoj život iba za pol lyžičky medu.Pozreli sme si zblízka včelie rodinky, ako pracujú, videlo sme aj trúdov a včeliu kráľovnú.Bol to pre všetkých skvelý zážitok a učenie v prírode s praktickými ukážkami.

tr.uč.N.Bobčeková a S.Lorincová

• Hodnotiaca návšteva Zelenej školy

14. 6. 2023

13.6 2023 sme absolvovali hodnotenie Zelenej školy za obdobie troch rokov. Tentoraz sme vyhodnocovali tému Potraviny.Komisia sa s nami zhovárala o všetkom, čo sme robili a splnili.Zvlášť s členmi kolégia a taktiež pani zástupkyňou, s vedúcou školskej jedálne a ďalšími učiteľmi.

Veríme, že hodnotenie dopadne i tentokrát pozitívne.Ďakujeme všetkým členom kolégia.

E.Kozmanová, N.Bobčeková

• Úspechy našich žiakov

14. 6. 2023

Opäť ďalší úspech našich žiakov! Stellka Jankovičová a Miška Šafárikova sa zúčastnili MSR v basketbale a so svojím tímom získali krásne 2.miesto. Blahoželáme. 🏀🏀😊😊

• Lesná škola

13. 6. 2023

Trieda 6.A sa dňa 13.6.2023 zúčastnila exkurzie do Lesnej školy v Leviciach. Žiaci si vypočuli pútavu prednášku o zvieratkách a prírode, mrkli sme si Levický hrad a zakončili sme výlet s chutnou zmrzkou😉 Exkurzia stála za to, odnášame si nové vedomosti, ale aj krásne zážitky. Všetkými desiatimi odporúčame Lesnú školu,  nádherné miesto. Foto hovorí za všetko.

Mgr. Šimková,  PhD., Ing. Pribula

• Rozmarýnka na Slovensku alebo šikulkovia v 3.oddelení ŠKD.

12. 6. 2023

Nie, nemýlite sa dobre vidíte. Trošku sa vrátime k zimnému obdobiu.

Dnes sa nám do rúk dostalo nové číslo časopisu "ROZMARÝNKA".  Tento český časopis vychádza jeden krát za štvrťrok. No a dnes sme sa dozvedeli že, v rubrike  Soutež pro  kolektívy  uverejnili aj naše zimné práce.

Sme radi, že aj za hranicami našeho Slovenska budú vedieť o tom aké šikovné deti máme na našej  Základnej škole.  Sme stálymi prispievateľmi do časopisu Adamko, /kde nám uverejnili práce už minulý rok/ tak sme to vyskúšali aj v českom časopise Rozmarýnka pro tvořivé děti. Vyšlo nám to a už dnes sa tešíme na to čo budeme vyrábať nabudúce, aby sme mohli prezentovať svoju šikovnosť a aj našu školu.

12.6. 2023   p.vych.  Andrea Ölvecká

• Výlet ZOO Bojnice 3.A

12. 6. 2023

Žiaci 3.A triedy sa 12.6. zúčastnili celodenného výletu do našej najstaršej a najnavštevovanejšej ZOO Bojnice. Čakali tam na nich rôzne zvieratá, spoznali rôznorodosť živočíšnej ríše. Deti veľmi zaujali pavilóny s exotickými zvieratami, obdivovali pohyblivé a nezbedné opičky, pestrofarebné vtáky, ryby a plazy, ale aj veľké šelmy. Nevynechali sme ani návštevu pavilónu slonov. Prostredie spríjemňovali malé jazierka a nádherná zeleň. Tešili sa aj zo suvenírov a rôznych drobností, ktoré si pred odchodom zakúpili.

tr. uč. Z. Olšanská

• Mesto Nitra ocenilo najlepších učiteľov

12. 6. 2023

Žiaci základných škôl hlasovali a udelili svojim učiteľom nevšedné ocenenie. Štrnásť nitrianskych pedagógov dostalo 9. 6. 2023 v sobášnej sieni MÚ v Nitre Oskara. Medzi nimi aj Dominika Pechová, pani učiteľka z našej školy.

Že si ocenenie zaslúži, potvrdila aj Mia Galová z 5.B v ďakovnom príhovore:

Pani učiteľka Dominika Pechová. Tá najlepšia zo všetkých. To je ona, naša pani učiteľka slovenské jazyka a literatúry. Jej výnimočnosť pramení v tom, že má skutočne rada svoju prácu.

Na hodinách slovenčiny vidieť a na atmosfére v triede cítiť, že je človekom na tom správnom mieste. Úsmev jej často zdobí tvár a vľúdnych slov má pre nás viac než dosť. Hoci ju častokrát trápime našou nechápavosťou, zdá sa, že zásoby jej dobrej nálady sú nevyčerpateľné. A ak by doslovne platilo, že trpezlivosť ruže prináša, naša pani učiteľka by nimi bola zasypaná. Opakovane nám vysvetlí všetko, čomu nerozumieme a na príkladoch docieli, že vidíme rozdiel medzi správnym a nesprávnym znením úlohy.

Statočne ustojí aj opravu našich diktátov, hoci často hrozí, že chyby v nich jej môžu spôsobiť srdcový infarkt. Naša obľúbená rozprávka je "Soľ nad zlato," no pri Dominike Pechovej platí, učiteľka nad zlato!

Oceneným pedagógom osobne pogratuloval a poďakoval aj primátor Marek Hattas. A my všetci sa ku gratulácii pridávame a prajeme pani učiteľke veľa ďalších úspechov.

• Plavecký kurz 3.A

11. 6. 2023

Žiaci z 3.A sa aj tento školský rok zúčastnili plaveckého kurzu, ktorý už dlhoročne organizuje plavecká škola Delfín. Niektorí sa zdokonalili v rôznych plaveckých štýloch, ďalší sa prestali báť vody. Všetci mali veľkú radosť z pohybu vo vode a spoločných zážitkov počas celého kurzu.

tr. uč. Z. Olšanská

• Jurský park na hodine angličtiny! 🦖🎬

11. 6. 2023

Žiaci 2. A a 2.B triedy mali na hodine angličtiny zábavnú aktivitu. Spoznali rôzne druhy dinosaurov a ich charakteristické črty. Od mohutného T-Rexa s obrovskou hlavou až po majestátneho Stegosaura s ikonickým ostnatým chvostom sa ponorili do fascinujúcej ríše dinosaurov. Ale to nie je všetko! Aby bol tento vzdelávací zážitok ešte nezabudnuteľnejší, tak sa areál školy na chvíľu premenil na Jurský park a žiaci si svoje nadobudnuté vedomosti otestovali v praxi. Vďaka pár filmovým trikom si žiaci nielen obohatili svoje znalosti angličtiny, ale aj podnietili svoju predstavivosť.

Ing. Filip Pribula

• Plavecký výcvik 3.B

11. 6. 2023

Žiaci 3.B triedy úspešne absolvovali aj tento školský rok plavecký výcvik. Všetci sa veľmi pekne zdokonalili v základných plaveckých štýloch a vo vode zažili aj veľa radosti z hier. Každý deň sa na plávanie tešili, neodradila ich ani nepriazeň počasia.